Selasa, 11 Juni 2013

langkah seribu


Ramai daripada kita menganggap langkah seribu adalah tindakan lari dan tentulah dikaitkan dengan sifat takut atau kalah. Malah dalam ilmu persilatan juga sering dikiaskan dengan buah langkah seribu adalah yang paling mudah dipelajari kerana hanya perlu berpaling dan pecut lari.
Tapi sebenarnya ‘langkah seribu’ adalah satu tahap yang cemerlang dalam berpencak kerana disini pesilat telah mencapai kemahiran tinggi dan tidak mudah ‘mati’ atau sumbang dalam mengatur langkah. Walau diasak dan diserang hebat dari pelbagai sudut tapi bagi sesiapa yang menguasai rahsia langkah seribu tentu dapat melepaskan diri, insyaAllah. Dalam usaha mencapai tahap sebegini tentu banyak masa serta jurus dan tapak yang mesti dipelajari dan juga perlulah ‘gila’ berlatih silat.
Bagi pesilat muda bersabarlah dalam belajar dan berlatih silat kerana sesuatu gerak dalam silat perlu selalu diamalkan. Cerita pesilat dulu-dulu , belajar langkah tiga pun mengambil masa 2 bulan tapi suasana sekarang sudah berbeza. Tiga atau 4 hari berlatih sesuatu kaedah sudah nampak jemu. Kita patut tahu ‘rasa’ penumbuk yang dilatih seribu kali adalah berbeza dengan ‘rasa’ penumbuk yang dilatih sepuluh ribu kali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar